Kulturhistorisk vandring i elvemuslingens rike

Onsdag 20. april mellom kl. 1730-1900 kan du bli bedre kjent med den utrydningstruede elvemuslingen i Haukåsvassdraget!

Invitasjon Haukåsvatnet. Utlån: Åsane Historielag  Kartutsnitt Haukåsvassdraget før og etter elveregulering. Utlån: Bergen byarkiv
Trykk på bildene for større format!

Vennelaget for Haukåsvassdraget og Åsane Historielag har gleden av å invitere til natur- og kulturhistorisk vandring langs Haukåsvassdraget!

Er du glad i nærområdet ditt? Visste du at vi har en urinnvåner på Haukås hvis livsgrunnlag er truet? Urinnvånerens etterkommere kjemper for livet sitt i Haukåsvassdraget. Vil du vite mer om elvemuslingen og dens historie i Åsane? Vi tar deg med for å besøke dem førstkommende onsdag kl. 1730!

Vi møtes ved Statoil Haukås og vandrer langs og i vassdraget. På veien vil vi også besøke Haukås sitt eneste hotell, Svalehotellet. Vandringen avsluttes ved den nye meanderen på Haukåsmyrane der elvemuslingen skal få gode oppvekstkår.

Med oss på turen blir:

• Håvard Bjordal (miljøsjef i Klimaseksjonen, Bergen Kommune)
  • Marianne Herfindal Johannessen (Åsane Historielag)
  • Edvard Rieber-Mohn (Vennelaget for Haukåsvassdraget)

Turen er åpen for alle! Traseen er lett å gå, men godt skotøy anbefales!
Invitasjon

Onsdag, 20 april, 2016 - 17:30 til Torsdag, 21 april, 2016 - 18:45