Nyheter fra Arkivverket

Abonner på Nyheter fra Arkivverket nyhetsstrøm
Arkivverket - All aktivitet
Oppdatert: 48 min 45 sek siden

Slekt i øksendalen

22. november 2020 - 18:17

Forliksklage 1893

22. november 2020 - 18:12
SAK, Holt sorenskriveri, G/Gba/L0025: Pantebok nr. 25, 1891-1894, s. 856-857 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl10411607291432 Det gjelder en sak på side 857 midt på siden Forliksklage Sak 1: Tyding har jeg klart. Men et par spørsmål i denne sammenheng. Det jeg ikke kan finne etter mye leting er det som er omtalt i 4 avsnitt i saken, som begynner slik: Da jeg er kommet i Kundskaber om at Erik K. Lindstøl skal have kjøbt Ejendommens Skov til Udhugst og saaledes antagelig har Brugs og Dispentians-retten o.s.v ----------------- Ærbødigst B. Såstad Det ville vel være naturlig at en slik avtale/kontrakt ville blitt avtalt skriftlig, og når en skal ta ut en odelsstevning burde det vel finnes et dokumentert skriv på et slikt, regner med det når saksforberederen til forliksrådet tar med dette. Har leita i Pantebøker på angjeldende tidspunkt, fra oktober 1893 og flere år bakover men kan ikke finne noe. Kan det tenkes at det finnes i andre bøker, er det noen som har erfaring med hvor slikt kan finnes, eller kan finne det for meg. Sak 2: Det gjelder samme Forliksklage som over. På side 858 midt på siden står det: Da forlig ikke kunde opnaaes blev Sagen efter Bernt Larsens Forlangende, henvist til Retten. Ole T. Lindstøl Guttorm T. Røed Det som kommer etter dette er etter hva jeg forstår bare en forkynnelse av forliksraadets konklusjon. Ble dette tatt videre til retten, kan ikke finne noe, kan noen hjelpe med et svar på dette. I et skriv er det hevdet at Ole Thorsen Braatane som da var eier av Gaarden Garthe betalte tilbake 2000 kr til Erik K.Lindstøl, men har aldri funnet noen dokumentasjon på dette. Mvh Arnulf Garthe.

Hvem i Norge har vært gift flest ganger?

22. november 2020 - 18:10
Jeg kan ikke slå denne rekorden innen min egen slekt, men jeg har en annen mulig rekord å slå i bordet med: Ola Ingebrigtsen Sorte (1723-1779) er en av mine 5xtippoldefedre på min mors side. Han var gift kun(!) 3 ganger. Ingen stor prestasjon på den tiden, men hans 3.ekteskap ble kortvarig: 6.oktober 1777 gifter hans seg med Sara Pedersdatter Setnan. Han er 54 - hun er 28. Ikke spesielt bemerkelsesverdig på den tiden, men knapt to år etter ekteskapet dør Ola. Sara får i følge bygdebøkene for Stjørdal/Hegra ingen barn, og hun gifter seg ikke om igjen, men blir værende på gården (Søre Vold) resten av livet. Egentlig ikke noe problem for gården. Olas eldste sønner fra hans første ekteskap er godt over 20 år, og klar for å overta gården. Men Ola hadde dessuten 4 barn fra sitt 2.ekteskap hvor ingen av dem har fylt 10 år når deres mor (og fars andre hustru) dør. Sara har med andre ord nok å henge fingrene i. Men hun er nok en sterk kvinne: Sara blir på gården til hun dør hele 103 gammel i 1850. Det er den rekorden jeg kan by på - enke i 71 år! Sara har jeg tenkt en del på. Jeg regner med at hun må ha vært vel tilfreds med livet, for det har neppe manglet på friere. Sannsynligvis har hun vurdert situasjonen sin dithen at hun ikke trengte å "skaffe" seg en ny mann. Hun hadde det nok godt der hun var, og var kanskje redd for at et nytt ekteskap kunne bli et sjansespill?

Hva var Guder Gundrosens mellomnavn?

22. november 2020 - 18:07
Avansert personsøk ga meg ingenting. Dåpen til hans sønn Leif Gudmund finnes her med løpenr. 14: https://media.digitalarkivet.no/view/25946/49 Jeg leser Man__rup.

Her er en skikkelig nøtt med utgangspunkt i Norge og det ender opp i Amerika . Hvem var George ( Jørgen ) N. Carlson - født den 6 februar 1874 i Norge , og hvem var hans opphav og hvor er hans emigrasjon

22. november 2020 - 18:05
Karen Lorentse Karlsen viet 21/11 1897 med Gustav Bendiksen https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/60722/images/41742_314434-00252?treeid=&personid=&hintid=&queryId=b72dc00320368caa5a98d69532e43f3c&usePUB=true&_phsrc=MOz3596&_phstart=successSource&usePUBJs=true&pId=6796575 I census 1900 ned navnet Clara L Bendickson https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9S4-R42

Robert Tufton , et muligt relative GB.

22. november 2020 - 18:03
Det var da storartet at du kom mig til hjælp i tide . Jeg er jo ikke expert i specielt gammel Engelsk Skrift , særlig ikke Gotisk som kan være vanskelig at forstå ordeligt . Vældig tak, Even Stormoen.

Hvor ble det av oldefars bror Arvid Johansson Kurkkio, født 1881 i Jukkasjärvi, Norrbotten

22. november 2020 - 18:00
Svenske medlemmer av familien Kurkkio har tatt kontakt med meg om Arvid Johansson Kurkkio, oldefars bror, som ingen nålevende vet hvor ble av. Lenke til oversikt over husholdet, med foreldre og søsken oppgitt: Arvid Johansson Kurkkio (kalt Jakobsson i folketellinger 1900 og 1910): https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=Arvid+Jakobsson+Kurkkio&f=True&EndastDigitaliserat=false&Fritext=&Namn=&Ort=&DatumFran=&DatumTill=&AvanceradSok=False Her er antakelig Arvid registrert som jernbanearbeider i Norge i 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037534001724 Folketelling 1930: https://sok.riksarkivet.se/folkrakningar?Fornamn=Arvid&Efternamn=Kurkkio&Folk1860=true&Folk1870=true&Folk1880=true&Folk1890=true&Folk1900=true&Folk1910=true&Folk1930=true&Lan=25&AvanceradSok=False&page=2&postid=Folk_123912444&tab=post#tab Er det noen med tilgang/kjennskap til svenske kirkebøker som føler seg kallet til å bistå med å finne ut av hva som skjedde med denne Arvid Johansson Kurkkio? Slo han seg ned i Norge, slik tre av hans brødre gjorde? Emigrerte han til USA? Eller vendte han tilbake til Sverige, men hvorfor er navnet hans i så fall strøket over ved folketellingen i 1930? Eller er han død før 1930?

Slekt i øksendalen

22. november 2020 - 17:46
Ja det vet jeg,da den en datteren giftet seg så står en Ingebrigt Pedersen oppgitt som far, syntes det var rart, men så viserer det seg at den rette faren var død før giftemålet. Så Ingebrigt Pederson må da være i slekt med henne. Men hvem Marit Pedersdatter er, vet jeg ikke ennå. Hun er foresten min tipptippoldemor

Britha Torbjørnsdotter frå Nes i Luster (1838-1914) - til Amerika i 1851 og gift to gongar - først med Jørgen Sørenson frå Lardal (1821-1872) og sidan med Erik Olson Fossen frå ?? (1848-1924) - kven var desse ektemakane hennar? - utvandringsåri deira?

22. november 2020 - 15:55
Innlegg #11: Hjarteleg takk til Oddgeir og Sven for mange spennande innlegg om denne huslyden! Vigsli til Jørgen og Britha ser ut til å stå att som ei kjempeutfordring, og likeins utvandringsåret til Jørgen, men opphavi til båe ektemakane hennar er stort sett «på plass». Eg har berre litt vanskar med å definera opphavi til Søren Evenson og Maria Eriksdotter... Her følgjer eit oppdatert manuskript som erstattar manuskriptet frå innlegg #1: ~~~~~~~~~~~~~~~ Britha Torbjørnsdotter {Næs}, f. {i Luster} 19.11.1838, Betsey Torgerson utvandra til Amerika med foreldri sine i 1851 og gifte seg første gongen ##### (date and place of her 1st marriage? – about 1855?) med Jørgen Sørenson frå Håtveit i Lårdal, Telemark, i Amerika kjend som Jorgen Sanderson. Han var son av husmann Søren Evenson på Tvigyva under Håtveit, opphavleg frå ##### (kvar var han fødd/oppvaksen? – Semand? – plass eller gard? – vigde 18.7.1811 – https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002373424 og kona Saave Jørgensdotter frå Homme søndre under ##### (under kva gard? – 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058319000311 og f. i Lårdal 30.12.1821. Jorgen utvandra til Amerika i ##### (utvandringsåret hans?) Jorgen og Betsey slo seg ned som farmarar i Norway township, Fillmore Co., Minn. der Jorgen d. 16.4.1872. Betsey gifte seg att i Fillmore Co., Minn. 19.1.1875 med Erik Olson frå Stormoen nordre i Nord-Odal, i Amerika kjend som Erick Fossen. Han var son av husmann Ole Pederson på Fossen under Stormoen nordre og kona Maria Eriksdotter frå ##### (kvar var ho fødd/oppvaksi? – Farset? – plass eller gard? – vigde 19.4.1838 – https://media.digitalarkivet.no/view/9145/169 og f. i Nord-Odal 29.1.1848. Han utvandra til Amerika med foreldri sine i 1874. Erick og Betsey farma òg i Norway township, Fillmore Co., Minn. der Betsey d. 13.1.1914. Erick Fossen d. same staden 22.5.1924. Betsey fekk i alt femten born; ti av dei var frå første ekteskapet, medan Erick Fossen var far til dei fem yngste: ~~~~~~~~~~~~~~~ Ein ny kjempetakk for framifrå bistand i freistnadane på å komplettera denne biografien!

Skifte Henricksøyen Nordmøre - 1742

22. november 2020 - 15:50
eg les det som 1 Bomme for _ _ _ 0-1-0 1 Eske 1 Ditto 1 Sledt Høvel 1 ditto 1 ditto mindre 1 ditto 1 Stret(?) Høvel 1 lest Høvel 1 Passer(?) 1 Stig(?) Saug 1 baat Knif 1 baad Hage 1 Borr 1 Dexel 3 Jern slag band 12 Slagband 1 Kiste 1 Kar 1 Handqvern

Otto Wing - fødd i Trøndelag, Noreg 20.11.1864 - døydde i Minneapolis, MN 28.4.1942 - kven var han? - utvandringsår?

22. november 2020 - 15:47
Bygdeboka for Skatval side 752. Johan Arntsen Vinnan f. 1929 gift med Petrikke Olsdtr. Aursjøen f. 1817. Barn: Ellen 1848 Anne Lisbet 1850 Ola 1854 Arnt 1956 Kristoffer 1859 Johan Petter 1860 Ottar 1864.

Her er en skikkelig nøtt med utgangspunkt i Norge og det ender opp i Amerika . Hvem var George ( Jørgen ) N. Carlson - født den 6 februar 1874 i Norge , og hvem var hans opphav og hvor er hans emigrasjon

22. november 2020 - 15:45
Tror det er de som ankommer New York 30/11 1892 ifølge med Janette Nilsen. Janette, tror jeg er Janette Emilie Olufsdt, som står foran de som utflyttet fra Hurum https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-91DW-W4Y?i=317&cc=1368704&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AJ6RG-5MF

Slekt i øksendalen

22. november 2020 - 15:42
??? https://www.innstrandslekt.no/getperson.php?personID=I14409&tree= Peder Andreas Thomassen VALSET 1784 - 1869 (85 år) Navn Peder Andreas Thomassen VALSET Født 1784 Valset, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge [1, 2] innført som kun Peder ved dåpen, ved vielsen som Peder Andreas Døpt 17 Okt 1784 Ørland kirke, Brekstad, Ørland, Sør-Trøndelag, Norge [2] Faddere: Elen Valsæt, Inger Valsæt, Svend Valsæt, Ole Valsæt, Peder Andreassen Valsæt Kjønn Mann Død 10 Jun 1869 Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge Person ID I14409 Innstrandslekt Sist endret 28 Apr 2009 Familie Synnøve Olsdatter STRANDEN, f. 1779, Dybvikstrand, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge , d. 7 Aug 1835, Valset, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge (Alder 56 år) Gift 6 Nov 1808 Ørland kirke, Brekstad, Ørland, Sør-Trøndelag, Norge [2] forlovere: Jacob Bakken og Omfred Christophersen Valset Barn 1. Elen Johanna Pedersdatter VALSET, f. 12 Sep 1809, Valset, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge 2. Anne Pedersdatter VALSET, f. 24 Apr 1812, Valset, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge , d. 6 Jun 1835, Valset, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge (Alder 23 år) + 3. Mette Sophie Pedersdatter VALSET, f. 17 Okt 1815, Valset, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge 4. Dorothea Pedersdatter VALSET, f. 30 Jun 1819, Valset, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge + 5. Maren Serine Pedersdatter VALSET, f. 1 Mar 1822, Valset, Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge , d. 1 Des 1905, Fremstad (Rydningen 10/20), Agdenes, Sør-Trøndelag, Norge (Alder 83 år)

Slekt i øksendalen

22. november 2020 - 15:38
En av fadderne til datteren Kari var Peder Walseth. (I Øksendal) Dette er kanskje Marits far. I Sølvskatten 1816 finner en Peder Thomassen på Walseth: https://www.digitalarkivet.no/view/98/gt00000000173812

Iver Mikkelson alias Edward McKalson - fødd i Noreg 5.12.1861 - døydde i Portland, OR 29.1.1935 - kven var han? - utvandringsår?

22. november 2020 - 15:37
Et spørsmål til Lars er vel hvor du har fornavnet Iver fra? Det virker jo ellers sannsynlig at det er riktig mann som er funnet.

Slekt i øksendalen

22. november 2020 - 15:28
Jeg har funnet disse barna: Ole, 1829 - Ingebrigt Halvorsen Børset - hans 4. leiermål og Marit Pedersdatter - hennes andre leiermål: Møre og Romsdal fylke, Øksendal i Sunndal, Ministerialbok nr. 590A03 /3 (1819-1832), Fødte og døpte 1829-1830, Side 178-179 https://media.digitalarkivet.no/view/17017/31 Kari, 1831 Møre og Romsdal fylke, Øksendal i Sunndal, Ministerialbok nr. 590A03 /3 (1819-1832), Fødte og døpte 1831-1832, Side 340-341 https://media.digitalarkivet.no/view/17017/46 Hans, 1835 Møre og Romsdal fylke, Øre, Tingvoll i Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A09 (1829-1843), Fødte og døpte 1835, Side 70 https://media.digitalarkivet.no/view/16123/70 Ildri, 1841 - her står det avdøde Ingebrigt Halvorsen: Møre og Romsdal fylke, Øre, Tingvoll i Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A09 (1829-1843), Fødte og døpte 1841, Side 156 https://media.digitalarkivet.no/view/16123/156 Nederst til venstre: Møre og Romsdal fylke, Øre, Tingvoll i Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A09 (1829-1843), Inn- og utflyttede 1833-1837, Side 402 https://media.digitalarkivet.no/view/16123/384

Kristian Marton Velle

22. november 2020 - 15:24
Dette nærmer seg kanskje noe: https://www.geni.com/people/Fredrik-Emil-Skudesnes/6000000015927284030 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036616000685

Kristian Marton Velle

22. november 2020 - 15:16
Les om partsinnsyn: https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/taushetsbelagte-opplysninger

Nekstadslekt på Averøya

22. november 2020 - 15:12
Veldig nyttig ad søkekriterier på FamilySearch, som jeg er medlem av. Jeg finner ingen kirkebøker for Kværnes/Bremsnes som inneholder konfirmasjoner fra denne perioden. Jeg gikk imidlertid gjennom Veøy kirkebok for den aktuelle periden for å se om Bottolf var konfirmert der men fant ingen. Jeg sjekket også Veøy kirkebok peroden 1802-1820 for å se om jeg fant Ingevild sin død , men fant heller intet. Man kunne jo tenke seg at hun kanskje dro tilbake for å bo i kår hos noen av hennes andre barn på sine eldre dager.

Sider