Nyheter fra Arkivverket

Abonner på Nyheter fra Arkivverket nyhetsstrøm
Arkivverket - All aktivitet
Oppdatert: 1 time 12 min siden

Tipp-tipp-tippoldeforeldre Siver Hansen og Anne Marie Jensdatter, Kauserud, Tyristrand, Hole, Buskerud 1700 tallet.

19. januar 2019 - 15:07
https://www.digitalarkivet.no/sk20100224612891 Skiftekort etter Hans Christiansen, jfr. forrige innlegg. Kauserud var en plass under Piokerud/Pjåkerud på Tyristrand, og jeg finner også Siver (Syver) og Anne som husmenn under Piokerud i Extra-skatten. Boet var tydeligvis fallit, men det skader nok ikke å ta en titt på selve skiftet, i håp om å finne ut litt mer. Foreldrene til Siver er iallefall på plass, mvh. Astrid

Ingrid Fyllingen f.1926 Hvor ble hun av ?

19. januar 2019 - 14:39
Ser at jeg misforstod. Samme grav, etternavn stavet ulikt, feil fødselsår, men det var altså snakk om to ulike registre ... DTH

Lars = Lawrence = Lorents

19. januar 2019 - 14:27
Det står ved vielsen at han var født i London.

Hei, jeg sliter med å finne forfedre til min tippoldemor Ingeborg (Marie) Olsdatter.

19. januar 2019 - 14:26
Hei, jeg sliter med å finne forfedre til min tippoldemor Ingeborg (Marie) Olsdatter. Det jeg har som sikkert står i Stokke Ministerialbok nr. 1 6 1826-1843 side 274 linje 27. Her står det at Henrik er 29 år og Ingeborg er 28 år. I Ministerialbok nr 1 8 1858- 1871 side 323 linje 95 (død 11/12 begravet 17/12) står det at hun var 64 år og 5 mnd da hun døde i 1863 (skal da være født i 1799). I vielsen med Henrik står det at hennes far er Ole Torgersen og at hun kom fra Torrestad (Tørrestad) i Sandar. Jeg har lett i Kirkebøker og bygdebøker , men kan ikke finne hverken Ingeborg eller hennes far. Jeg finner en Ole Torgersen, men han er fra Stokke og hans datter Ingeborg Marie er døpt 23/6 1800 Ministerialbok nr. 1 3, 1771-1803 side 217 og midt på venstre side.. Jeg håper at noen kan hjelpe meg videre.

Lars = Lawrence = Lorents

19. januar 2019 - 14:26
Vielsen. Helt øverst. https://media.digitalarkivet.no/view/1390/282

Lars = Lawrence = Lorents

19. januar 2019 - 14:24
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWSH-1S3

Lars = Lawrence = Lorents

19. januar 2019 - 14:21
Lorentz Glose,15,,konfirmert i Østre Porsgrunn i 1806. https://media.digitalarkivet.no/view/7874/155

Jacob Andersen f. ca 1729 og kona Anne Jacobsdtr., Damsgård, Askøy/Laksevåg/Bergen. Hvem var de og hvor kom de fra?

19. januar 2019 - 14:16
Hei Oddvar og takk for innspillet ditt. Ja, jeg er så absolutt enig i at man må holde tungen rett i munnen her. Tross alt er verken Anders, Jacob eller Ole uvanlige navn. Men det er et uomtvistelig faktum at Anders Jacobsen Damgaard (Damsgård) giftet seg i 1719 med Margrethe Albertsdtr. Rodler, og at dette paret får en sønn Jacob i 1720. Det jeg derimot ikke kan si med sikkerhet at det er den samme Jacob Andersen Damsgård som giftet seg i 1753 med Anne Jacobsdtr. Jeg ser at en Mette Albertsdtr. giftet seg i 1722 med en Peder Hansen og at de i alle fall fikk barna Hans i 1723 og Albert i 1726. Om det er samme Mette Albertsdtr. vi finner som fadder mange ganger frem til ca 1760/70 skal være usagt. Det behøver heller ikke være samme Margrethe Albertsdtr. som døpte sønnen Niels i 1722. Det at det så dukker opp en ny Anders Jacobsen Damsgård som giftet seg i Fana i 1724 gjør ikke problemet mindre, snarere tvert imot. Nå kan det selvsagt være en feilskrift at han var ungkar. Dersom det er to Anders Jacobsen Damsgård, kan de enten være brødre, eller det må være to stk Jacob som får barn der på omlag samme tid. Kanskje en av disse Jacobene også er far til Anna og Siri Jacobsdøtre. Det er nok ingen enkel nøtt å knekke dette, men kanskje finner man svaret skjult i andre kilder. En interessant dåp i Fana i 1724. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=445&merk=445#ovre

Lars = Lawrence = Lorents

19. januar 2019 - 14:15
Fra Wikipedia: "Lars er et mannsnavn som er utbredt i Skandinavia. Det er en kortform av det latinske navnet Laurentius, og er dermed i slekt med navn som Laurits og det engelske Lawrence."

Styrmann Victor Emanuel Ödman fra Sverige - død i Santos, Brasil 1891 - Hvem var han?

19. januar 2019 - 14:14
Fant denne http://oddmarthinsen-slekt.no/doden-i-santos/ http://oddmarthinsen-slekt.no/wp-content/uploads/2015/10/santos-2.jpg Kanskje det finnes en oversikt i arkivene til UD?

Lars = Lawrence = Lorents

19. januar 2019 - 13:55
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NPQC-GMK

Anne (Kathrine?) Amundsdatter (f. ca. 1817) fra Evenes, Ofoten

19. januar 2019 - 13:49
tror det, ja! Da blir foreldrene Karn Eriksdatter og Amund Paulsen.. her er et giftemål som kan passe, med tanke på at Ane Cathtrine var uekte: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001105311 Eneste som ikke stemmer her er farsnavnet til brura

Anne (Kathrine?) Amundsdatter (f. ca. 1817) fra Evenes, Ofoten

19. januar 2019 - 13:48
Bots og bededag 1817 var 2. mai

Anne (Kathrine?) Amundsdatter (f. ca. 1817) fra Evenes, Ofoten

19. januar 2019 - 13:48
Det kan godt være henne. Da er det kanskje denne dåpen? Nr 1 her? https://media.digitalarkivet.no/view/16675/51752/48 I så fall er opplysningene om foreldre feil på de slektssider jeg har vært på.

Anne (Kathrine?) Amundsdatter (f. ca. 1817) fra Evenes, Ofoten

19. januar 2019 - 13:47
Nummer 1 på høyre side? Nordland, Troms fylke, Evenes, Ankenes i Ofoten, Ministerialbok nr. 863A05 (1794-1821), Fødte og døpte 1817, Side 96-97 Permanent bilde-ID: kb20071102630497 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071102630497 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071102630497.jpg

Lars = Lawrence = Lorents

19. januar 2019 - 13:45
Jeg undres på om fornavnet Lars kunne bli Lawrence i England i siste halvdel 1790 åra , fordi jeg finner en Lawrence Glose som døper sin sønn Lawrence i 1791 i London ; Barn Lawrence Glose f 22 jan 1791 , døpt 27 februar 1791 i Saint Mary - St. Marylebone road, St. Marylenbone , London , England ( fikk ikke til å lage lenke ) Foreldre ; Lawrence Glose og Cath . Grunnen til at jeg tror at dette kan være den Lars Glose som jeg finner i Porsgrunn 1825 , har sønn Lorents og i andre steder finner jeg at kona heter Cathrine , skrive måten på hennes etternavn varierer fra Ferrer til Ferrier . Takknemlig for tips. Tove

Styrmann Victor Emanuel Ödman fra Sverige - død i Santos, Brasil 1891 - Hvem var han?

19. januar 2019 - 13:36
Ser det svenske riksarkivet har konsulatarkiv for Santos - med det ser ut som det starter i 1921: https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=santos&EndastDigitaliserat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&lk=Ladda+kategorier&AvanceradSok=False&typAvLista=Standard&page=1&postid=Arkis+48bf11cb-fdc4-4807-aefb-cc2300e24b61&tab=post&FacettState=undefined%3ac|&s=Balder Han finnes heller ikke her: http://old.norrtelje-sff.se/Forskning/Berg/folkhav/sjomen/sjo8712/sjo8712b.htm

Anne (Kathrine?) Amundsdatter (f. ca. 1817) fra Evenes, Ofoten

19. januar 2019 - 13:30
Nummer 12?? Nordland, Troms fylke, Evenes, Ankenes i Ofoten, Ministerialbok nr. 863A06 (1821-1851), Konfirmerte 1835, Side 499-500 Permanent bilde-ID: kb20071102640103 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071102640103 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071102640103.jpg

Slekten Orm på Stord

19. januar 2019 - 13:28
Problemstillingen du tar opp her er aktuell langt utenfor det tema som er tatt opp til debatt. Der standpunkt forlates ved den minste motbør er jeg vesentlig mindre bekymret for enn der noen standhaftig behoholder deres standpunkt på tross av hva som vitenskaplig kan sannsynliggjøres. De publiseringer som har nødvendige kildehenvisninger og drøftinger står seg utmerket på egne føtter og krever intet forsvar. Dersom jeg finner noe som noen har publisert, uavhengig av hvem dette måtte være, som ikke holder mål så vil jeg forbeholde meg retten til å korrigere. Jeg regner med at det som jeg forfekter i mine eventuelle publiseringer selvfølgelig vil bli mottatt med nødvendig kritikk. Noe annet ville være særdeles overraskende og utilfredsstillende.

Ingrid Fyllingen f.1926 Hvor ble hun av ?

19. januar 2019 - 13:25
Fint at det blir rettet opp

Sider