Nyheter fra Arkivverket

Abonner på Nyheter fra Arkivverket nyhetsstrøm
Arkivverket - All aktivitet
Oppdatert: 28 min 30 sek siden

Emigrasjon? Erling Andersen(Larsen) f. 1898 i Skedsmo.

12. august 2020 - 10:56
Har fått svar fra arkivverket. Det er kun sønnen Thorbjørn som nevnes i dødsfallsprotokollene.( Ingrid 1945 og Anders 1959) Så hvor det har blitt av Erling er ett mysterium.

Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

12. august 2020 - 10:53
https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000759142 https://media.digitalarkivet.no/view/25080/306 ff.

Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

12. august 2020 - 10:52
Det står mer om Jens her: https://www.nb.no/items/4b4cfad5ff1e8cec5a455ba2031dd5ee?page=141&searchText=seested Men om det er et slektskap til Maren Mortensdatter, mistenker jeg at det er via Christens kone. Men jeg har altså ikke funnet noe informasjon om Christen etter at han som ung var i Hamburg.

Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

12. august 2020 - 10:48
Det var skifte etter stemoren til Jens (og Christen) i 1665. Dette er ikke på nett, men beskrevet i NST 16. Det angir stebarna: Maren, Anne, Trine, Jens 14 og Christen 5 i 1665.

Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

12. august 2020 - 10:47
https://www.nb.no/items/539a1f1f05be1957f1dfaa08034c6231?page=177&searchText="jens christensen" https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012051805062 http://moldeglimt.no/moldefolk/personer/h/hass_elias.html

Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

12. august 2020 - 10:43
Ja, stemmer. Ja, stemmer. Han døde tydligvis barnløs. Enkens navn er utelatt i skiftet, men skal ha vært Sofie Eliasdatter Hass.

Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

12. august 2020 - 10:40
Litt på siden, men er dette skiftet etter gullsmeden Jens Christensen? https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000759428 https://media.digitalarkivet.no/view/25083/242 https://media.digitalarkivet.no/view/25083/243 osv.

Jens Christensen Seest(ed) beslektet med Maren sl: Harder Holtis

12. august 2020 - 10:19
I dette skjøtebrevet selger Maren Mortensdatter sl Harder Holtis og gullsmeden Jens Christensen Seested på sin brors vegne en eiendom til Anders Pedersen Nidaros (venstre side): https://media.digitalarkivet.no/view/20227/243 Noen som vet sammenhengen her? Den eneste bror jeg har til Jens er Christen Christensen, men på ham har jeg bare en omtrentlig fødselsdato, i tillegg til at han reiste til Hamburg og var der i 1679.

Manglande Dagsregister Hosanger ministerialbok 1835-1848

12. august 2020 - 10:10
Vi har ei oppfølging på dette internt.

Manglande Dagsregister Hosanger ministerialbok 1835-1848

12. august 2020 - 10:04
Mange takk for svaret. Dog, eit lite oppfølgingsspørsmål: Blir no SAB bedt om å undersøka nærare, eller er det noe eg bør be dei om å gjera?

Karoline Jensdatter Losby (1857-1902) / tyde kirkebok

12. august 2020 - 9:34
Tusen takk, nå ser jeg det ja. Ting begynner å falle på plass her nå.

Karoline Jensdatter Losby (1857-1902) / tyde kirkebok

12. august 2020 - 9:18
Du spør også om hvilket ord som står bakerst i kolonne 5: Murarbeider Ludvig Losbys Hustru

gards- og grannesamfunns prosjekt 1960 tallet

12. august 2020 - 9:13
Hei. Jeg skulle gjerne hatt info og tilgang til et prosjekt fra 1960 tallet "gards- og grannsamfunnsforskning". Jeg her tipset om dette fra Helge Wold tidligere ansatt som etnolog ved Tromsø museum. Han deltok i prosjektet, og det skal finnes materialer der vedr. sjøfugl og forvaltning av utmarksressurser blant annet fra Helgeland. Materialet skal brukes i en søknad om forskningsmilder på sjøfugl - kulturelle aspekter, og det haster mht søknadsfrist 2. sept. I første omgang kun nødvendig å vite hva som evt. finnes i det arkivet. mbh Bente Sundsvold

Karoline Jensdatter Losby (1857-1902) / tyde kirkebok

12. august 2020 - 8:54
Nei jeg har ikke sjekket disse protokollene. Var ikke klar over disse i det hele tatt :-) Så tusen takk for dette! Nå skal jeg bla meg gjennom og se om jeg finner sønnen Olaf, som er min farfar.

Mellom-Vågstad i Vormsund (Nes), odelsgods i 1615

12. august 2020 - 7:51
Det er mulig, det har jeg ikke leita etter (ennå).

Searching for Christoffer Andersen

12. august 2020 - 3:05
Jay, you may want to post the original christening record at "tyde-forum", where you will find a group of specialists in deciphering old, cursive writing. Although I believe that it says Christopher Anthonisen at birth, I am far from an expert. https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/ If I am wrong, obviously so is my tentative identifcation with your Christopher Andersen as Christopher Anthonisen Røgeberg. I have not yet found any more on the identity of Marthe Jacobsdatter.

Searching for Christoffer Andersen

12. august 2020 - 3:05
On Ellis Island many immigrants pronounced their name and it was written down by a clerk slightly different than what was intended and some thing like that could easily occur with formal documents like birth and wedding documents. (Handwriting was important) I think your view that the spelling may be "Anthonisen" is an interesting option to pursue and I will review, the best I can, documents with the spelling "Anthonisen" as an option for "Andersen" in mind. I agree that there were not that many potters around and the two could easily be the same person. Thanks for your kind consideration.

Searching for Christoffer Andersen

12. august 2020 - 2:34
If potter Christoffer Andersen in the original question is the same as potter Christoffer Antonisen (as I think is quite likely, although not proven) his family origin is known several generations back. He is of the Røgeberg family from Kongsberg, and here is his family on FamilySearch https://www.familysearch.org/tree/person/details/K8JV-QMF, although I have no knowledge of the accuracy of the information there. Apparently there is a book about the Røgeberg-Strøm family that was published in 1956, which would presumably be accessible in the National Library of Norway for those with a Norwegian IP-address (I am not one of those). So far it is probably only my hypothesis that Jacob Christoffersen is son of potter Christopher Anthonisen (Røgeberg), not Christopher Andersen, because of what I think is the correct spelling at birth as well as the profession potter for both Christophers. However, it appears that his confirmation record says Christopher Andersen, not Anthonisen, so I may obviously be wrong here.

Finne mors fødested, Rana, Marit Larsdatter, har sønnens dåpsdato

12. august 2020 - 2:09
Håper at trådstarter hatt sett svarene her, og derfor flytter jeg det opp igjen. Jeg ser jeg har bidratt litt tidligere debatt om dette iallefall

Malin Christphersdatter till Norge 1850

12. august 2020 - 1:19
Hej Anne Lise Hansen Har fått detta svar från fattigstyret i Trögstad, på mitt mail Vad betyder dette?? Hei, Jeg har sett i arkivet etter fattigstyret i Trøgstad og har funnet litt informasjon om Caroline Emilie. I ansivningsboken for fattigstyret, som begynner i 1863, står hun oppført, og hos Brynild Gammelgaard. Har ikke funnet noe om Mali ennå, men skal lete litt videre. Med hilsen Trond Svandal Avsnitt för bifogade filer

Sider