Nyheter fra Arkivverket

Abonner på Nyheter fra Arkivverket nyhetsstrøm
Arkivverket - All aktivitet
Oppdatert: 21 min 17 sek siden

Navn på brudgom?

6 timer 26 min siden
Bare et innspill fra en som ikke er proff her: Jeg ville nok lest en R her - sammenlignet med f.eks. nr 131 og hvordan B er skrevet i kolonneoverskriften Barnets navn. Men spennende å se hva dere kommer frem til! Vh Jarleif

Navn på brudgom?

6 timer 39 min siden
(Lenkjene verkar når ein fjernar kommaet til slutt.) Jaudå - her står det "Rukke" - og det var sikkert rett namn i innførsla det vart spurt om. Dette er andre innførsler, gjort av ein annan prest, enn den det er spurt om i denne tråden. Når du spør om tyding av skrift - som du gjorde her - så er svaret det som faktisk står i originalen, og ikkje kva som skulle stå der. I dette tilfellet står det "Bukke" - og eg forklarte kvifor det må lesast sånn. Så kan du tolke det som står, og då kan du godt tolke "Bukke" som feilskrift eller misoppfatning av "Rukke". Men det er altså ei tolking. Tydinga er like fullt "Bukke".

Navn på brudgom?

7 timer 26 min siden
SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1834-1863, s. 133 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051114010796, nr 135 Anne SAKO, Nes kirkebøker, F/Fa/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1834-1863, s. 21 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051114010680, nr 196 Hennes bror Peder Ser ut som Rukke for meg. Har heller ikke hørt om noen stedsplass kalt Bukke i Nes.

Dødsårsak - 1891

7 timer 53 min siden
Takk Else. Høres riktig ut. Var nok muligens en tidlig fødsel.

Dødsårsak - 1891

8 timer 1 min siden
Debilitas congenita?(Hvis dette er riktig, så betyr det "medfødt svakhet")

Dødsårsak - 1891

8 timer 38 min siden
Noen som kan tyde denne? Lenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20060922040277 Nr. 82

rettsdokument / dom /kjennelse fra Sauherad kommune , Nigard Gvaala gnr 7, bnr 8 .

8 timer 54 min siden
Hei😀 jeg leter etter et rettsdokument / dom /kjennelse fra Sauherad kommune , Nigard Gvaala gnr 7, bnr 8 . dokumentet skal beskrive saken som viser at Eier Knut Gulliksen Vaala dør år 1907 og gården blir drevet av en hittil ukjent familie. Deretter blir gården tatt tilbake på odel av den yngste datteren til Knut Gulliksen og Aaste Torjusdatter Sauar (Hun heter Kjerst Knutsdatter Vaala og er på tidspunktet gift med Tor Hansson Lindflaten. Jeg ønsker innsyn i rettsdokumentet som beskriver overtagelsen fra den ukjente driveren som satte seg imot odelsoverdrahelsen. Dette fordi min oldemor Ingeborg Knutsdatter Vaala er den førstefødte av barna til Knut Gulliksen og Aaste Torjusdatter Sauar. dokumentet vil kun bli brukt i privat øyemed. mvh Pål Thorstensen

Kan någon hjälpa mej hitta Kristoffers födelse i Höland?

9 timer 18 min siden
Når det gjelder militære ruller finnes det en Grenaderrulle for Hørland, 1774. Christopher Olsen Enger, død 29.12.1769 https://www.digitalarkivet.no/ru20111123670950 (åpenbart ikke riktig mann!) Det finned også ungt mannskap for Hørland 1773 Christopher Olsen, Ihlebek https://www.digitalarkivet.no/ru20111123671351 Alder er '56' hvilket må bety at han er født i 1756. På Ihlebek Nordre, 1728 bodde Ole, over 25 år gammel, sønn av de avdøde Maren Rasmusdatter og en Christopher. https://www.digitalarkivet.no/sk11216061304013 Ole var nest eldste (gjenlevende) sønn. Men i 1725 da det var skifte etter faren ble moren kalt Maren Christophersdatter og faren Christopher Halvorsen https://www.digitalarkivet.no/sk11216061304011 Søskenflokken til Ole Christophersen Ihle, som kan ha vært far til "din" Christopher Olsen, var i 1728: Svend Ole Christopher, Rasmus Berte Johanne Karen Maren Skiftet fra 1725 forteller at Rasmus 'er ganske bederved i sine Hænder'

Navn på brudgom?

9 timer 27 min siden
"Rukke" er sikkert rett; men eg meiner presten har skrive "Bukke" her. Han kan ha oppfatta feil, eller vore unøyaktig i penneføringa. Det som skil B og R er, ein krok nedst på "framfoten" av bokstaven som går bakover på B og framover på ein R. (Det er R-ar i "Randine" og "Ragnil" s. 311) Elles har avskrivaren ikkje greidd å skilje dei tre opplysningane i 4. kolonne. "Chania" er brudgommen sin opphaldsstad. Det er ikkje indaren som har valt å legge ut dette på Digitalarkivet...

Gaardeier Kittel Kittelsen Sandvik, f. Nissedal 1842, via Plåterud i Lørenskog til Oslo?

9 timer 45 min siden
Jøss - der var han jo. Og eg som var gjennom døde i Sagene seinast i går. Tusen takk! Er det nokon som klarer å tyde dødsårsaken?

Skifteprotokoller for Bremsnes/Kværnes

9 timer 58 min siden
Jeg har nærmest fullført slektsgranskning på min farside. Det er fortsatt en ting jeg ikke har kommet i mål på og det er å finne informasjon i Skifteprotokoller for min tippoldefar Erik Johannesen Langø 1826-1905 og hans far igjen Johannes Erikson Langø 1784-1849. De bodde begge på Langøya Bremsnes, Kværnes prestegjeld. Når jeg leter i skifteprotokoller for Bremsnes rundt og etter deres død finner jeg disse ikke oppført i innholdfortegnelsene. Jeg har også bladd meg gjennom mange sider rundt antatt skifte. Var det slik at ikke alle skifter ble registrert i boken? Eller leter jeg i feile bøker. Et annet relatert spørsmål er deres skattebetalinger. I hvilke registre kan jeg finne hva de betalte i skatter de enkelte år?

Gaardeier Kittel Kittelsen Sandvik, f. Nissedal 1842, via Plåterud i Lørenskog til Oslo?

9 timer 58 min siden
Nummer 53 Oslo fylke, Sagene i Oslo, Ministerialbok nr. 6 (1898-1923), Døde og begravede 1903, Side 40 Permanent bilde-ID: kb20061123340668 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061123340668 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061123340668.jpg

Gaardeier Kittel Kittelsen Sandvik, f. Nissedal 1842, via Plåterud i Lørenskog til Oslo?

10 timer 41 sek siden
Nummer 749 Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. C 1 (1899-1903), Dødsfallsprotokollside, Side 339 Permanent bilde-ID: sk20090515340340 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090515340340 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090515340340.jpg

Gjertrud Sivertsdatter Selbu, Sor-Trondelag - marriage or birth record

10 timer 18 min siden
Brilliant Per, this makes my longshot hypothesis slightly more plausible 🙂 If her parents is the couple Sivert Jonsen Øvrevig and Anne Povelsdatter Mejum that married in 1810, this might be Anne with her 1st husband in the 1801 census: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058451000303

Gjertrud Sivertsdatter Selbu, Sor-Trondelag - marriage or birth record

10 timer 39 min siden
Here is her confirmation in "klokkerboken": SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 695/L1152: Klokkerbok nr. 695C03, 1816-1831, s. 534-535 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920650013 I read her parents names like this: H.md. af Døde Sivert Jonss. Moder Ane Pauls Dat. (Husmand afdøde Sivert Jonsen, moder Ane Paulsdatter).

Dødsfallsprotokoll Skedsmo 1895

10 timer 57 min siden
Takk Gunnar. Det ser ut til at dette passer bedre.

Gjertrud Sivertsdatter Selbu, Sor-Trondelag - marriage or birth record

11 timer 11 min siden
Here's a longshot hypothesis about Gjertrud's seemingly missing birth record. From the confirmation that has been found (if this is correct), we know that her father is Sivert Jonsen. There's apparently no Gjertrud Sivertsdatter born in Selbu in 1811. (She could of course be from somewhere else, but let's assume she's not.) However, in the 1801 census, there is a couple Sivert Jonsen and Gjertrud Ellevsdatter Øvrevig: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058451002338 Gjertrud dies in 1803: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001727160 Widower Sivert remarries widow Anne Povelsdatter in 1810: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002190973 They have a daughter *Karen* in 1811: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009558080 From common Norwegian naming customs, the first daughter of a remarried widower is often named after his late wife (ie Gjertrud). Could it be that the name "Karen" is either a mistake made by the priest, or that Sivert/Anne somehow reconsidered this name later? It is indeed a longshot, and hard to verify, but the exact same thing happened to one of my ancestors.

Gjertrud Sivertsdatter Selbu, Sor-Trondelag - marriage or birth record

11 timer 51 min siden
I think this is Giertrud's confirmation record, 15 1/4 ys old. I have not found her baptism. SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 695/L1143: Ministerialbok nr. 695A05 /1, 1824-1842, s. 245 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920640139

Johanne Karlsen, født 22.8.1849 i Sverige

12 timer 8 min siden
Litt på siden, men søsteren Maja Kajsa Karlsdatter fra Tveta i Värmland (der søstrene flyttet fra), født 1843 med far Karl Andersen, gifter seg i Kristiania 1890: https://media.digitalarkivet.no/view/7198/133

Står det noe om Cristiane Conradine Quist?

13 timer 28 min siden
Ja - det er øynene en først blir blind på. Hvordan jeg klarer å lese 1870 og skrive 1760? Ønsketenkning? Uansett - beklager så meget. Og da er det vel ikke så interessant å vite hva som står der, heller... Men 1000 TAKK for svar og lenker.

Sider