Nyheter fra Arkivverket

Abonner på Nyheter fra Arkivverket nyhetsstrøm
Arkivverket - All aktivitet
Oppdatert: 2 timer 26 min siden

vistnæt?

21. september 2020 - 20:51
Hei. Jeg stusser litt over et ord i en ekstrarettsprotokoll for Alta sorenskriveri. Side 17, på venstre side (brukslenke): https://www.digitalarkivet.no/rg10811603041023 "[...] læst og vedtaget. - Som 2 Vidne framstod John Monsen, 46 Aar gl og erklærede sig ubekjendt med at Tilt har hugget ulovligt i Statens skov; han har vistnæt?, men paa Afstand seet Tilt i [...]".

Mille Pedersdtr gift med Johan Næss i Orkanger. Når døde de?

21. september 2020 - 20:47
Da er vel dette datteren til Morris https://www.newspapers.com/clip/59717932/obituary-for-marcelle-millie-theis/

Skifte på Ekern i Biri 1676

21. september 2020 - 20:43
Hjertelig takk Jan, for å lette min frustrasjon! At den ‹omstridte bokstav› skulle være en «R», var (og er) meg særdeles merkverdig. Men det gir jo absolutt mening. Da senkes skuldrene. 🙂 Mvh

Tyde monogram

21. september 2020 - 20:37
Det er min samboer som har arvet den. Det er ett fat, som ser ut til være av sølvplett. Stammer nok fra Nannestad området. Finner ingen stempel på den, kun en dato 5.11.11

Mille Pedersdtr gift med Johan Næss i Orkanger. Når døde de?

21. september 2020 - 20:21
Ja, Sven, det stemmer! Spot on!👏😊

Skifte på Ekern i Biri 1676

21. september 2020 - 20:20
Det står "Effterfølgende Arffuinger Rester deris hiembgafue, som Oluff Kallerud och Anna Feyring bekommen til 10 dlr. 3 mark". Av barna nevnes følgende som fikk hjemmefølge (hiembgafue): 1. Hans. 2. Poull. 3. Engebrecht. 4. Martha. 5. Kirsten. 6. Birdte. 7. Martha dend yngre. På fol. 66a står det at stervboets resterende formue etter at utgiftene var betalt var 34 rd 2 mark 8 sk. Enka arvet halvparten, 17 rd 1 mark 4 sk, mens barna arvet resten. Det ble 2 rd 2 mark 18 sk på en brorpart og 1 rd 1 mark 9 sk på en søsterpart. Døtre arvet halvparten av sønner. På 17 rd 1 mark 4 sk går det seks brorparter (á 2 rd 2 mark 18 sk) og en søsterpart (á 1 rd 1 ort 9 sk). Totalt utgjør dette 17 rd 21 sk, samt en rest på 7 sk. Til de sju navngitte barn/arvinger må det utdeles tre brorparter og fire søsterparter, som tilsvarer fem brorparter. Dermed mangler en brorpart og en søsterpart. Det må bety at "Oluff Kallerud" og "Anna Feyring" også har vært barn av avdøde Peder.

Mille Pedersdtr gift med Johan Næss i Orkanger. Når døde de?

21. september 2020 - 20:18
Samme Morris Ness? https://www.newspapers.com/clip/59715881/obituary-for-anna-gullickson-aged-90/

Tydehjelp ønskes ad saksdokumenter ad Christen Haagensen fra Ringsaker

21. september 2020 - 19:44
Den første: Aar 1846 den 2den Mai er Forestaaende lovlig læst og forkyndt for Domfældte Christian Haagensen paa hans nuhavende Boepæl Pladsen Elvelye i hans eget Paahør; hvilket herved i Kraft af aflagt Eed bevid- nes af undertegnede Stævnevidner i Are- marks Præstegjeld. - P. J. Ellefsen (LS) Jens A. Teigen (LS)

Øyvind og Øivind K. samme person?

21. september 2020 - 19:43
trist. Må hun hvile i fred. mvh

Ole Syversen & Anne Amundsdatter

21. september 2020 - 19:38
I agree with you, it is most probably the son of Marit Enersdtr Holen (named his son after his grandfather). http://www.farkiv.no/arkivnett/kirkebok/detalj.no.php?PT=Dopte&Post=39770 I can also not find them in the census of 1801, but there is a lot of errors (wrong names)- and missing people in that census. If anyone with access to the book Gards og slektshistorie Heidal could look up the farms Rusten, Amundstad (where his wife came from) and Holen (where his mother probably came from) then that could possibly give some additional information about him.

Øyvind og Øivind K. samme person?

21. september 2020 - 19:26
Ser ut som om Ester kan ha dødd uten etterkommere: https://www.nb.no/items/0540db137cc0636035e6e5987a22ee96?page=13&searchText="ester marie pedersen"~3 https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000002330793

Tyde monogram

21. september 2020 - 19:24
Er monogrammet på et fat eller en annen gjenstand? Er det noe du har arvet, og hvor befinner vi oss landet? Jeg synes det står to Ber og en M. Men jeg er ingen ekspert på monogrammer, så det er fint hvis du har litt flere opplysninger om det du har tatt bilde av.

Diplom

21. september 2020 - 19:23
Dette diplomet nevner den gården jeg studerer, Tofteberg, så her er det nyttig informasjon. Takk for hjelpen. Mvh Finn

Tydehjelp ønskes ad saksdokumenter ad Christen Haagensen fra Ringsaker

21. september 2020 - 18:59
Her er det det som står i kolonne 2 og 3 jeg ønsker transkribert

Mille Pedersdtr gift med Johan Næss i Orkanger. Når døde de?

21. september 2020 - 18:43
Fy flate, der er hun. Det første man blir blind på.... Takkitakk Sven😊

Haagen Haagenson Høyeim (1828-1914) gift med Sophia (1819-1908) - utvandra til Vienna township, Dane Co., WI i 1867 - men kvar vart det av dei fem borni som alle var avlidne før 1900? - ymse utfordringar med dotteri Kari og huslyden hennar?

21. september 2020 - 18:23
Sannsynligvis dåpen til Brita Larsdatter kone til Rasmus. Britha Larsen in the Norway, Select Baptisms, 1634-1927 Name:Britha Larsen Gender:Female Birth Date:11 feb 1844 Baptism Date:13 feb 1844 Baptism Place:, Hosanger , Hordaland, Norway Father:Lars Simonssen Mother:Kari Bergesdr FHL Film Number:124527

Sider