Nyheter fra Arkivverket

Abonner på Nyheter fra Arkivverket nyhetsstrøm
Arkivverket - All aktivitet
Oppdatert: 2 timer 59 min siden

Allehelgengodset

4. juni 2020 - 22:21
? https://www.nb.no/search?q=allehelgensgodset&mediatype=aviser

Ommund Lauritz Aanensen i tysvær

4. juni 2020 - 22:20
??? Dødsfallet til en enke Marta Malene Nilsdatter f. 1832. Hun døde 19. juli 1894. Nr. 6 her: SAST, Tysvær sokneprestkontor, H/Ha/Hab/L0004: Klokkerbok nr. B 4, 1883-1896, s. 173 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050922021074 Nr. 6 her: SAST, Tysvær sokneprestkontor, H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1878-1896, s. 202 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070220610685

Magnus Sandberg, f. 28. Desember 1757 i Sockholm

4. juni 2020 - 22:12
Står det ikke Torneå i teksten? (Jeg klarer ikke kråkesparken her, men den er nok svensk.... er helt enig om Soldaten Magnus Ersson? Sandberg.) Erik Brunnius var kyrkoherde der i 1700-årene.

Mina Pedersdatter f11.5.1841 Råde

4. juni 2020 - 22:11
Hei, Kan noen hjelpe meg med å tyde hvor foreldrene til Mina kommer fra? Nr. 34 Ane Marie Johannesdatter? og Peder Nilsen? Råde: https://www.digitalarkivet.no/kb20060320040502 Mvh. Lena Skovly

Ommund Lauritz Aanensen i tysvær

4. juni 2020 - 22:09
??? Dødsfallet til en Aanund Ommundsen f. 1825. Han døde av lungebetennelse 15. mai 1888. Nr. 6 her: SAST, Tysvær sokneprestkontor, H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1878-1896, s. 193 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070220610676

Kuraas, Røros --> Nordreisa / Skjervøy - Rydding på Geni.com ?

4. juni 2020 - 22:05
. Det kan da se ut til at ekteparet Lars Larsson Fräki / Eva Hendrichsdotter Matti hadde følgende barn, hvorav noen parvis kan være étt og samme (pga. ev. feilaktig angitt alder/f.år) : Maria Larsdatter, f/d 1783 i Kukkola Cathrine Larsdatter, f.1785 Kukkola (nevnt i 1811) Eva Larsdatter, f.1787 Kukkola (ikke nevnt i 1811) Eva Andrea Schjeldrup Larsdatter, døpt 31/71791 (nevnt i 1811) Anna Larsdatter, f. ca. 1794 (FT 1801) (ikke nevnt i 1811) Anne Grethe Larsdatter, f. ca. 1797 (1794 ?) (nevnt i 1811) Johannes Larssen, f. ca. 1797 (FT 1801) (ikke nevnt i 1811) Erik Larssen, f. ca. 1798 (FT 1801) (ikke nevnt i 1811) Johannes Larssen, f. ca. 1800 (1797 ?) (nevnt i 1811) Lisa Kirstine Larsdatter, f. ca. 1807 (1805 ?) (nevnt i 1811)

Tydehjelp ønskes ad noen få linjer på norsk og over til engelsk

4. juni 2020 - 22:04
Dette er det nok bare et godt svar på .....jeg har nå fjernet google translater snarvei fra min PC ....LOL.....🙂

Holene slekten i Østfold

4. juni 2020 - 22:03
Tusen takk for svar

Looking for information on Jøran Hølgjesdatter Haslerud (Laugi)

4. juni 2020 - 21:55
The probate record in 1725 which I quoted from in #5: SAKO, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, H/Hb/Hba/L0002: Skifteprotokoll, 1717-1730, s. 551b-552a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090121370554 This is the same record linked to by Odd in #2 and the same record the second of your index cards refer to. Unfortunately, Rollag Bygdebok is a little bit inaccurate about the record, excluding Jøran's role in it. Again, we have no source saying exactly which year Hølje was born. And it is the same for his siblings. All of them were born before the oldest church records start. Thus, this and other anual figures prior to that are estimates only. For Hølje's part the estimate is based on the data in his father's probate record in 1719. However, my experience is that most such figures are inaccurate and that probate records are full of errors and mistakes. Thus, never regard this type of information as exact figures. Your translation is correct when you translate word by word. However, this information is taken from the probate record after his first wife in 1728. Thus, a more accuate translations is that he had taken over the farm before 1728. And, as we already know, his takeover had happened in 1725. Prior to that I would assume that he had farmed it together with his mother, at least from when en married first time. Index card: SAKO, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, H, 1694-1802, s. 1200 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224641202 Probate record: SAKO, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, H/Hb/Hba/L0002: Skifteprotokoll, 1717-1730, s. 715b-716a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090121370720

Hvor ble det av John Kristian Johansen, f. 1874 i Meløy

4. juni 2020 - 21:45
Petition i post #3 tilsier at John ankom Washington i 1900. Det ser ut til at John Lindegard på 1920-tallet var mannskap om bord på fartøy som gikk i trafikk mellom Washington og British Columbia (listen er nok ikke komplett):

Hvor ble det av John Kristian Johansen, f. 1874 i Meløy

4. juni 2020 - 21:43
Det står i petiton fra 1908 at han ankom ca 6/1 1900 Port Townsend, Jefferson County, Washingthon

Ommund Lauritz Aanensen i tysvær

4. juni 2020 - 21:41
Ommund sin enke, Ane Helene Bjørnsdatter ved ft 1910. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036651001225

Ommund Lauritz Aanensen i tysvær

4. juni 2020 - 21:40
Ommund sin enke, Ane Helene/Heline Bjørnsdatter ved ft 1900. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037288001025

Hvor ble det av John Kristian Johansen, f. 1874 i Meløy

4. juni 2020 - 21:30
Supert. Tusen takk så langt. Jeg ser at han oppgir sin bror Martin som sin nærmeste slektning i følge ww1 draft og at han i skiftet oppgis å være til sjøs sammen med Martin. De to tingene henger godt sammen for meg. Tror dere at vi klarer å finne ut når han gikk i land/emigrerte til Amerika? Han har også ei søster Olea som dro over og som jeg fant død i Canada. En annen søster (Johanna) har jeg ikke klart å finne ennå, så det er mye å jobbe med her fortsatt.

Allehelgengodset

4. juni 2020 - 21:29
Rune Le. Dette er jo bare tull. En liste over bøker i bokhylla. Hva mener du med det?????

Gjest K. Skarpåsen og Ole O. Juvik, 16-1700-tallet i Numedal

4. juni 2020 - 21:28
Takker så meget for ytterligere betraktninger og resonnementer. Her er den den del plausibiliteter en kan gjennomgå. A) Som du skriver, var det litt fram-og-tilbake rundt kjøpet av Gjuvik. Hvor kommer primærkilden for dette kjøpet opp? Der står det muligens mer, eller i det minste spesifisert hvem Ole kjøpte gården av. B) Jeg tror du er inne på noe sentralt her. Det er mange andre grunner som veier opp for at gården kunne være attraktiv. Som utmarksresurser, beite, driftshandel, og alt det andre som kom av naturen. Selv om ikke gården kunne driftes etter «standarden», med typisk mat- og grasproduksjon, var den likevel høyest driftsverdig. Bruket ligger særs høyt i terrenget (m.o.h), og har et typisk fjellklima med korte milde somre, og lange kalde vintre. Den dag i dag driftes flesteparten av gårdene på Møsstrond etter gammelmåten. Det finnes flere tv-reportasjer fra fjellbygda, blant annet to fra «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu», som beskriver livet til de som drifter der den dag – ser der en del fellestrekk. C) Tror ikke del var uvanlig å veksle mellom Hermod, Herbrand, Herman. Har så vidt vært borte i lignende hendelse. En del feiltydninger blir det også når navn fra originalkilden skal transkriberes, og «plottes» inn i sekunder-kilder, som eksempel bygdebøker. Da er det viktig å kunne henvise til primærkilden for å være helt sikker. D) Jeg har tidligere sett på denne slekta grunnet navnelikheten med Herbrand, men tror jeg ikke kom noe videre. Jeg ser at flere av «Nore – Uvdal»-bøkene har blitt gjort tilgjengelige digitalt på Nasjonalbiblioteket. Blir derfor mulig lettere å leite mer systematisert, samtidig som vi har «skrenket» inn hvor geografisk i Numedal Ole sannsynligvis kan være fra (Nore eller omegn) . E) Jeg har aldri vært borte i navnet Gjest før. Ser at opprinnelsen til navnet kan være «Gestr», som betyr det samme som dagens form – altså «gjest». Det finnes plausibiliteter at Oles opprinnelse er knyttet til Nore, men også til andre steder. Fram til vi er sikre må vi ha alle muligheter åpne. G) Det at far til Ole Gjuvik kan ha dødd ung (tidligere) er en plausibilitet, basert på at kun mor Gunhild bodde med sønnen i Tinn. Finner ingen personer etter at kirkebøkene starter i Tinn 1717, som tilsier at faren kan ha dødd her. Han må sannsynlig ha gått bort før 1730, og kanskje så tidlig som før 1717. Fulgte Gunhild sønnen da han kom til Tinn, eller kom hun i ettertid som enke? H) Å leite etter transaksjonen(e) av arveutløsning/overskjøting i primærkilden rundt 1701-02 virker som et godt utgangspunkt for å finne evt flere søsken av Knut. Vet dessverre ikke hvor jeg skal begynne å lete for å finne disse. I) Angående min «teori» om at Gunhild kunne hete «Gjestsdatter» istedenfor Hermansdatter, var ment som tankespinn – for å sette troverdighet til kilde på spissen. Regner med at hun døde i perioden der Tinn (nå) mangler kirkebøker. Det må være en mulighet å finne igjen noen av de døde for denne perioden, som eks i skifter – for å kunne bekrefte deres omtrentlige dødstidspunkt. Vet derimot at de fleste ikke hadde skifter etter seg, og at en del av disse ikke er bevarte. Har vi innførsel på begravelse eller død, har vi mest sannsynlig også en alder å gå etter. Det «mystiske» er vel at hadde det ikke vært for at hun ble nevnt i sjeleregisteret, ville vi svært sannsynlig ikke vist om hennes eksistens – fram til vi evt ville funnet henne igjen et annet sted i primærkildene. Vil gjerne finne ut av skiftet til Ole, da jeg antar at det vil stå mer om han og hans familie der enn det vi vet ut ifra kirkebøkene – da disse er sparsomme. Jeg har lett tidligere, men ikke klart og funnet det fram. Det ser ut til at forfatteren(e) av «Vinje og Rauland» har klart å få tak i skiftet. J) Har alltid lurt på hvem denne «Pipargarden» har vært helt siden jeg leste om han for første gang. Vet at datteren Margit med ektemann og noen barn bodde hos slektninger i Numedal – hvor, nevnes det ikke. Denne informasjonen må komme fra en eller annen plass – kanskje fra et rettsdokument? Kandidaten Sebjørn som du presentere virker sannsynlig, da det å være «fredarlaus» var «noe uvanlig», og de samtidig hadde et indirekte (kjent) bånd. Kan være lurt å se nærmere på Pipargardens slekt. Øli var forresten gift for andre gang (etter Ole Juviks bortgang) med Andres Fredarlaus bror Søren. K) Jeg ser du er inne på noe, etter å ha dobbeltsjekket. Antar vi at Øli er født 1712, og senere giftet seg med Ole i 1729 – ser vi at hun må ha vært 17-årene. Da vil selvfølgelig teorien om «barnerov» være mulig. Ifg «Hjartdalsoga Bind I – Tuddal» giftet Øli seg med «Ole O. Gjuv», som er en feiltolkning av Ole Olsen Gjuvik. Gjuv er et gammelt gårdsbruk i nabosognet Hjartdal. Denne opplysningen antar jeg bygdeboksforfatterne har funnet i et skifte – kanskje etter en av foreldrene. Vi kan si oss trygge på at Ole gifter seg med denne Øli Bondal. Fra det vi vet, kan vi trekke konklusjoner om at alder på Øli kan være modifisert eller feilantatt i sjeleregisteret. Skal vi anta at Ole Sigurdsen på Holvik er den samme som Ølis bror Ole (født 1715), samsvarer alder fra sjeleregisteret godt – med bare ett års feilmargin. I flg Hjartdalsoga overtok Ole Sigurdson gården Bondal av sin far og stiftet famille her. I flg bygdeboka var Sigurd – far til Øli, antatt å være fra Tinn. Hvis dette stemmer – ser vi nok en forbindelse mellom Møsstrond og Bondal. Sigurd og Torbjørn er navn som er mye brukt av Holvik-slekta. Kan derfor Sigurd slekte til Holvik? Vi ser muligens en forbindelse ved at Ole og Øli trolovet seg på gården Holvik. Opphavet til Ølis slekt er en liten avsporing, men tenker den også er relevant i forhold til opphavet til de eldre slektene på Møsstrond. #) Ser i Hjartdalsoga at det er en bruker fra 1703/1707-19 kalt "Ola Olson" på Bergstugu i Tuddal. Kan vedkommende han en relasjon til Ole Olsen Gjuvik? Opphavet er ikke nevnt, og antatt ukjent.

Magnus Sandberg, f. 28. Desember 1757 i Sockholm

4. juni 2020 - 21:26
Det kan det gjøre, første sønn døpe Eric

Allehelgengodset

4. juni 2020 - 21:21
Hva gjelder dette? Jeg er svært skeptisk til å åpne et dokument uten noe forklarende tekst.

Hvor ble det av John Kristian Johansen, f. 1874 i Meløy

4. juni 2020 - 21:21
I et utdrag av skiftet etter morbroren Gabriel Jonsen i 1917 står det at Jon Lindegård (og broren Martin) er "til sjøs". Men det behøver jo ikke være helt korrekt.

Sider