Nyheter fra Arkivverket

Abonner på Nyheter fra Arkivverket nyhetsstrøm
Arkivverket - All aktivitet
Oppdatert: 4 timer 33 min siden

Garvermester i Trondheim, Peter Andersen Halseth, født ca. 1797

4 timer 46 min siden
Prestegjeld og sogn: se Strinda https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-sor-trondelag

Garvermester i Trondheim, Peter Andersen Halseth, født ca. 1797

4 timer 52 min siden
Kan dette kanskje være en kandidat https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434009037

Cold Case Nr. 1 - Lørdagens utfordring --- Fald og knusning, brud af hjerneskal - Klarer vi å finner vi den uheldige norske sjømannen i norske kirkebøker eller på andre måter ?

5 timer 22 min siden
Supert at du fant dødsbok. Men vi har godt med opplysninger- Navn, fødeår , skip etc Hva står det egentlig her ? Kom eller som bevistløs i land etter et fall fra ??????

Cold Case Nr. 1 - Lørdagens utfordring --- Fald og knusning, brud af hjerneskal - Klarer vi å finner vi den uheldige norske sjømannen i norske kirkebøker eller på andre måter ?

5 timer 29 min siden
Du vil i hvert fall ikke finne hans begravelse i norske kirkebøker. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17223443#203111,38522155 Dessverre sier heller ikke kirkeboken noe om fødested.

Garvermester i Trondheim, Peter Andersen Halseth, født ca. 1797

5 timer 42 min siden
Jeg kommer tilbake til saken! Det er et par år siden jeg prøvde å finne opprinnelsen til Peter Andersen Halseth og ga opp. Da var det nettopp Strindasporet jeg hektet meg opp i. Jeg finner ingen "Gaardbruger Anders Halseth" i 1801. Jeg finner heller ingen Peter, Peder eller Petter Andersen Halseth døpt i Strinda i 1797 eller nærmeste par år før og etter. Den eneste kandidaten jeg finner i FT 1801 er Peder Andersen på Stendahl, 4 år gammel. Men Stendahl er ved Moholt, mens Halset er på Byåsen, altså på motsatt side av byen. Det behøver selvsagt ikke å bety noe, hadde det vært en husmann. Men Anders er betegnet gaaardbruger, og det var ikke så vanlig at de flyttet på seg. Oppsitter på Halset i 1802 var Madam Beijer: RA, Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, N/Ne/Nea/L0140: Strinda og Selbu fogderi. Kommisjonsprotokoll, 1803, s. 217 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma20101007641008 , men hun hadde vel en forvalter / driver. Den eneste kandidaten jeg finner i KB Strinda er døpt i Lade sogn 1. s. i advent 1795: Anders Jonsen Præsthuus' og Else Pedersdatters sønn Peder. Men da føler jeg at jeg er på villspor igjen. Nå trenger jeg hjelp fra noen som har detaljkunnskap om Strinda. Eller kanskje Strinda er et feilspor?

Cold Case Nr. 1 - Lørdagens utfordring --- Fald og knusning, brud af hjerneskal - Klarer vi å finner vi den uheldige norske sjømannen i norske kirkebøker eller på andre måter ?

5 timer 43 min siden
Opplysninger om afdøde NavnHans Mathias Svendsen CivilstandUgift Alder18 ErhvervSømand BopælFregatskib Anna Elisabeth af Sarpsborg Dødsdato (dd-mm-åååå)20-08-1878 DødsstedAllinge DødsårsagFald og knusning, brud af hjerneskal? Indtasters bemærkningerBopæl tjekket i kirkebog. Norsk sømand Skjul dokument

Skotten på Hjortland

5 timer 48 min siden
Dennis Haarsager opplyste om endring av denne adressen i forumet til Slekt og data, den kan jo komme til nytte. The Scotland, Scandinavia and Northern European Biographical Database (SSNE)

Kronologi-feil på FinnHolbek.DK (c1600) (var Edele Vognesen g.m. både Godske Krabbe og Hans Skade ?)

5 timer 56 min siden
Hej Per Nermo Det er korrekt at der var byttet om på rækkefølgen af Edeles ægteskaber, fejlen er rettet nu. Jeg har indtastet mange tusinde adelige fra Danmarks Adels Aarbog, og der sker fra tid til anden den slags småfejl, det er uundgåeligt. Du er velkommen til at benytte funktionen "Foreslå" for at rapportere fejl via hjemmesidens formular. Venlig hilsen Finn Holbek https://finnholbek.dk Danmarks Adels Aarbog 1936 side 112

Bastian Nilsson Stabel, fødd 1708, presteson frå Holla i Telemark - klokkar i Fyresdal - skulehaldar og brennevinshandlar i Jostedalen - kven var kona hans og kvar vart det av dei? - kva med «sambuar» Britha Olsdotter og dotter deira, Kirsti?

5 timer 57 min siden
Jeg har tidl. notert at denne Sebastian Stabel f. 14. mars 1712 i Christiania fikk privilegium som kirurg i Viborg by og stift 9. april 1740 og praktiserte der til sin død. Han var sønn av sjøoffiser og skipper Tobias Bastianssøn Stabel f. ca. 1678 - borger i Christiania og Ingeborg Jørgensdatter Hvidsten (begr. 27. juli 1716 i Christiania), og sønnesønn av Kommand. Blaker skanse 1695-98, kapt.løytn. Eker komp. Aker 1683, fenrik kapt.Glantz komp.1672 Bastian Larsen Stabel (ca. 1645 - 6 mars 1698 Aurskog, Akershus, begr. i Blaker kirke, Sørum, Akershus) og Karen Tobiasdatter (begr. 3. jan. 1694 i Christiania).

Til Lars Øyane

16. november 2018 - 23:55
Hjarteleg takk til Ivar og Odd for nye innspel. Med omsyn til Øystese skal du til (framleis) nabofylket til Sogn - Kvam i Hardanger... Brigt er eit typisk namn derifrå. I Sogn nytta ein òg Brigt, men der er det konsekvent nytta som ei avstutting av Ingebrigt - søster til oldefar min var til dømes gift med «Måtta-Brigten». Når det gjeld passasjerlistene som Norway Heritage har lagt ut, so er der tusenvis av sognanamn. Eg har eit par gongar freista kontakta Norway Heritage for å få i gong eit samarbeid for å «analysera» desse listene og identifisera dei personan som står der. Dei fleste indresogningane kjenner eg att likevel, men ei samla base hadde vore kjekt for oss alle å kunna jobba med. MEN, eg får aldri svar når eg skriv til dei... Kanskje lyt eg sjølv transkribera listene frå Norway Heritage (det tek tid...!) og satsa på eit dugnadsprosjekt for å få dette til? Soldatlistene frå den amerikanske borgarkrigen kjenner eg godt til gjennm samarbeid med Vesterheim. Ein ny kjempetakk for interessante innspel!

Robert P. Payne - fødd i Georgia 1852 - Harriet Ellen Heth - fødd i Harrison Co., IN 1844 - Edward L. Jackson born in Fairfield Co., SD 1851 - kjempeutfordringar - slekti til Hermund Johannesson Jordanger frå Hafslo (1829-1910)?

16. november 2018 - 23:39
Hjarteleg takk til Lars J. for fleire nye meldingar! Eg har òg merka meg at Harriet opptrer med ulike aldrar i ulike samanhangar, men eg har tru på FT1850 og FT1860 som dei mest nøyaktige. Difor trur eg 1844 må vera svært so nær... Når det gjeld borni elles, har dei vore drøfta i hovudemnet som er synt til i innlegg #1 over, men for ordens skyld følgjer her ei liste over dei sju kjende borni etter Herman Johnson og Harriet: ~~~~~~~~~~~~ * Anna Nelia Johnson, f. ##### (exact date and place of birth? – IN!) .4.1864, d. i Memphis, Tenn. 26.3.1923. Anna gifte seg i Memphis, Tenn. 14.9.1898 med Edward L. ##### (middle name?) kjend som Ed L. Jackson, f. i Fairfield Co., S.C. ##### (exact date of his birth?) .12.1851, Han d. i Memphis, Tenn. 29.4.1902. Ed Jackson var bomullshandlar og snikkar («cotton merchant and carpenter»), og han og Anna budde i Memphis, Shelby Co., Tenn. Dei var barnlause. * William Albert Johnson, f. i Spencer Co., Ky. ##### (exact date of his birth? – 1867) d. i El Paso, Tx. 30.11.1903. ##### (died from consumption in El Paso, TX after 2 weeks’ stay – buried in Memphis! – further info? – possibly he was married? – was a mason – bricklayer in Memphis, TN!) * James H. ##### (middle name?) Johnson, f. i Spencer Co., Ky. ##### (exact date of his birth? – 1869) ##### (listed 1870 – probably died prior to 1880!?) * Lillie Pearl Johnson, f. i Spencer Co., Ky. ##### (exact date of her birth? – 1872) d. i Memphis, Tenn. 14.2.1881. * Lula Nora Johnson, f. i Montgomery Co., Tenn. ##### (exact date of her birth?) .12.1875, d. i Memphis, Tenn. 23.8.1928. Ho gifte seg i Memphis, Tenn. 3.1.1894 med Christopher Henry Hottum, f. ##### (sjekka fødestad? - Obernheim, Baden-Württemberg(?), Tyskland – utv. 1881? – par: Leonard Hottum and Helena Leid) 31.1.1869. Han d. i Memphis, Tenn. 22.9.1959. Dei vart skilde kring 1903, og Christopher gifte seg 4.4.1906 att i Memphis, Tenn. med Grace Lillian Richardson, f. i Plymouth Co., Mass. 29.11.1883. Ho d. i Memphis, Tenn. 4.5.1970. Christopher var utdanna kjemikar («chemist»), men var i mange år bar- og spelehalleigar («saloon and pool hall owner and operator») og sidan bakeri- og kaféeigar («bakery and café owner and operator»). Han budde levetidi ut i Memphis, Shelby Co., Tenn. og fekk i alt fire born; av dei var ei dotter frå første ekteskapet med Lula. ##### (daughter: * Jessie Helen Hottum, born Apr. 5, 1896, died June 30, 1934 – married Henry O. King of Memphis, TN) * Jessie H. ##### (middle name?) Johnson, f. i Montgomery Co., Tenn. ##### (exact date of her birth? – Feb. 1878 or 1879?) d. i Memphis, Tenn. 17.3.1923. Ho gifte seg i Memphis, Tenn. 15.9.1898 med Joseph Peter Stanton, f. i Shelby Co., Tenn. 12.12.1874. Han d. i Memphis, Tenn. 10.4.1938. Joseph Stanton var maskiningeniør («machinist»), og han og Jessie budde i Memphis, Shelby Co., Tenn. Dei var barnlause. * T. H. ##### (full name? – a son!) Johnson, f. i Shelby Co., Tenn. 28.12.1880, d. i Memphis, Tenn. 21.8.1886. Det åttande og siste barnet er førebels ukjent. ~~~~~~~~~~~~ Hadde me berre hatt tilgjenge til kyrkjebøker der desse borni vart døypte... Då hadde alt vore so mykje enklare... Om det kan vera til hjelp å spora opp nolevande etterkomarar etter einaste kjende barnebarnet Jessie Hottum King? Mann hennar var Henry Otha King, fødd i Fowlkes Co., TN 18.11.1891. Han døydde i Memphis, TN 30.3.1950. Eit family tree på ancestry.com nemner denne huslyden: https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/59016579/person/48184164331/facts ** Helen Ann King, fødd i Memphis, TN 10.8.1920, døydde i Sun City West, AZ 7.11.1993 - gift med Charles Henry Steinbrecher, fødd i Detroit, MI 18.6.1918, døydde i Sun City West, AZ 26.5.2011 - Kanskje obituaries kan finnast? - dei ser ut til å ha butt i Detroit, MI før dei flytte til Arizona - Frå eit anna online tre; http://freepages.rootsweb.com/~steinie/genealogy/ les eg at dette parfolket fekk ein son Alan King Steinbrecher, fødd 13.4.1946 gift med Susan og busette i San Morino, CA Ein ny kjempetakk for framifrå bistand i freistnadane på å komplettera denne biografien!

Hvem er moren til Øllegård Sigvardsdatter Akeleye f.ca 1642 gift med Egidius Grodt

16. november 2018 - 23:21
Og årsaken til at hun må være død i ung alder er farens fødeår: Officer - adelsvælden Officernavn: Akeleye, Gabriel Sigvard Familierelationer: Ingen registrede. Begivenheder: Disse er som udgangspunkt kronologisk sorteret. Begivenheder: Enhed: Dato: Slutbegivenhed: Næste enhed: Slutdato: fændrik/kornet Smålenske regiment 10. november 1659 afsked, midlertidig maj 1660 fændrik/kornet Skånske Regiment Skånske Landfolk 01. maj 1657 afsked, midlertidig, deduceret 28. februar 1658 løjtnant Vesterlenske regiment 02. juni 1676 død 09. februar 1677 født søn af dansk jordejer af 1638 gift m datter af slesvig-holst ukendt dansk adelskab 1638 afsked, midlertidig maj 1660 afsked, midlertidig, deduceret 28. februar 1658 død 09. februar 1677 Stemmer det at han var født i 1638 så er trolig hans barn født i tidsrommet 1663-1677. Øllegaard om hun nå var en datter hvilket alt tyder på må ut fra hennes barns fødeår ha blitt gift med Egedius ca 1690 kanskje noe før. Hun er neppe født etter 1670 selv om det ikke kan utelukkes, og derav setter jeg henne som født i tidsrommet 1663-1670.

Hvem er moren til Øllegård Sigvardsdatter Akeleye f.ca 1642 gift med Egidius Grodt

16. november 2018 - 23:16
Nettopp! Jeg har lagt til litt om henne i samme innlegget. Se der. Trolig død i meget ung alder.

Hvem er moren til Øllegård Sigvardsdatter Akeleye f.ca 1642 gift med Egidius Grodt

16. november 2018 - 23:14
Dersom vi bytter ut patronym på Øllegaard fra Sigvardsdatter til Gabrielsdatter og putter henne inn som datter av Gabriel Akeleye og Marie de Rocheling på Kambo så henger dette vesentlig bedre sammen.

Hvem er moren til Øllegård Sigvardsdatter Akeleye f.ca 1642 gift med Egidius Grodt

16. november 2018 - 23:10
Jeg er helt enig, at den eneste konklusjonen som virker fornuftig er at Øllegard var en Gabrielsdatter, og barnebarn av Sigvard Gabrielsen Akeleye. Det jeg mente var at fødselsåret til Egedius Grot var satt til 1640, med bakgrunn i tidligere status i forskningen , hvor hun da var plassert som datter av Sigvard Gabrielsen Akeleye.

Hvem er moren til Øllegård Sigvardsdatter Akeleye f.ca 1642 gift med Egidius Grodt

16. november 2018 - 23:07
Fra #1 Gjest Anders J. Moen svarte i et emne November 20, 2005 [#34287] Susanne Larsdtr. gift med Gabriel Sivert Egediusson Grodt i Orkdal Susanne Larsdtr. var gift med Gabriel Sivert Egediusson Grodt i Orkdal. Han var født ca 1692, sønn av Egedius Grodt og Øllegaard Sigvardsdtr. Akeleye. Han ble senere gift for 2. gang med Maren Pedersdtr. Wilmann i 1746.Susanne Larsdtr. må vel være født ca. 1695-1700 da første barnet deres ble født 1721.Barna het Egedius, Elisabet, Morten Lorentz, Johannes Werner, Beret Maria og Jochum.Er det noen som kan hjelpe meg med hennes opphav?Kan det ha noe med Stabell å gjøre? Laurits Bastianson Stabell hadde en datter Susanne Larsdtr. født ca. 1650. Moren var Susanne Pedersdtr. Krabbe. Av Gjest Anders J. Moen, November 20, 2005 6 svar Susanne Larsdtr. var gift med Gabriel Sivert Egediusson Grodt i Orkdal. Han var født ca 1692, sønn av Egedius Grodt og Øllegaard Sigvardsdtr. Akeleye. Han ble senere gift for 2. gang med Maren Pedersdtr. Wilmann i 1746.Susanne La

LØST av TOM LARSEN ---- Fredags gåte - Hvem malte dette bilde og hva er navn på sted ?

16. november 2018 - 23:04
Enig med deg Lars, selv om Pettitt var kjent for detaljer. Besteforeldrene mine hadde hus helt nede med sjøen innenfor kirka (200 - 300 m). Ser ikke scenarioet for meg på denne måten selv om det va ca 100 år etterpå. Hvor er innseilingen til Skjolden feks. Mvh Ivar

Hvem er moren til Øllegård Sigvardsdatter Akeleye f.ca 1642 gift med Egidius Grodt

16. november 2018 - 23:03
Det kan tenkes, men hva er kildebelegget for denne broren Gabriel?

Sider